Bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych

Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie otrzymał 5- letnią akredytację na realizację projektów edukacyjnych w programie Erasmus+ w sektorze Edukacji szkolnej. Pierwsza edycja to projekt pt. „Bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych” nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-000130422 finansowany przez Unię Europejską na kwotę 56 200,00 EURO. W ramach pierwszej edycji projektu zaplanowane sa dwie mobilności: 

 

Pierwsza do Włoch
jesienią 2023 roku

Partnerzy projektu

Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie

 

Szkoła ma bogatą historię. Placówka działa nieprzerwanie od 1945r. i obecnie tworzą ją: Szkoła Branżowa I Stopnia oraz oparte o innowację pedagogiczną Liceum Ogólnokształcące, które realizuje program Ministerstwa Obrony Narodowej o nazwie „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, będące jednocześnie beneficjentem projektu. Obecnie do placówki uczęszcza 370 uczniów. Liceum ogólnokształcące prowadzi nauczanie w 3 profilach: wojskowym, policyjnym oraz pożarniczo-ratowniczym

Istituto Salesiano G. Bearzi Udine, Włochy

 

To szkoła o jednej z najdłuższych tradycji w regionie,
a jednocześnie jedna z najbardziej prestiżowych placówek edukacyjnych we Włoszech. Nastawiona jest na rozwój strategiczny i operacyjny, pozwalający na podnoszenie oferty edukacyjnej. Najważniejsze cele szkoły to. efektywna edukacja, umożliwiającą młodzieży kontynuowanie kształcenia na poziomie wyższym, a także budowanie i wzmacnianie wśród młodych ludzi postaw zaangażowania.

Cele projektu

  • PODNOSZENIE KOMPETENCJI – Wzmocnienie kluczowych kompetencji uczniów ZSM-T w Ostrowie oraz uatrakcyjnienie programu edukacji zachęcające do przystępowania do egzaminów maturalnych i kontynuowania edukacji.

  • WYRÓWNYWANIE SZANS – Wzmacnianie kluczowych kompetencji językowych, społecznych i kulturowych uczniów ze zmniejszonymi szansami edukacyjnymi.

  • WZROST POZIOMU NAUCZANIAPodniesienie poziomu kompetencji zawodowych i organizacyjnych kadry nauczycielskiej ZSM-T w Ostrowie.

  • PODNOSZENIE PRESTIŻU SZKOŁY– Podniesienie prestiżu i rozpoznawalności szkoły w regionie poprzez angażowanie się w długoterminowe projekty międzynarodowe i upowszechnianie ich rezultatów w otoczeniu

Etapy projektu

Planowanie

Pozyskanie partnera w projekcie > Opracowanie wniosku > Wypracowanie programów nauczania oraz narzędzi edukacyjnych

Przygotowanie

Utworzenie zespołu projektowego > Organizacja kampanii informacyjnej > Rekrutacja do projektu > Organizacja kursu przygotowawczego do mobilności > Przygotowanie organizacyjne, logistyczne i strategiczne

Mobilność

Realizacja programu merytorycznego > Monitorowanie efektów kształcenia i stopnia osiągnięcia planowanych rezultatów > Współpraca ze szkołą przyjmującą > Międzynarodowa współpraca nad rezultatami materialnymi > Realizacja programu kulturowego oraz zajęć terenowych oraz warsztatów

Ewaluacja

Badanie wpływu projektu na młodzież > Ocena rezultatów materialnych w projekcie i upowszechnianie > Ocena aspektów zarządzania i monitoringu w projekcie > Raportowanie

1 Grupowa mobilność edukacyjna uczniów

Projekt „Bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych” (numer: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000130422), finansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja Szkolna, został z sukcesem zrealizowany w ZSM-T w Ostrowie. W okresie od 30 października do 10 listopada 2023 roku (+ 2 dni podróży), 15 uczniów wraz z dwoma opiekunami odbyło mobilność edukacyjną we Włoszech, w renomowanym Istituto Salesiano G. Bearzi w Udine. 

Uczestnicy projektu

Rekrutacja uczniów została przeprowadzona zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji. Za przeprowadzenie rekrutacji odpowiedzialna była komisja rekrutacyjna. Dokumenty i regulaminy umieszczone były na stronie szkoły i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Przy rekrutacji wyznaczyliśmy następujące kryteria oceny merytorycznej:

Przed wyjazdem uczestnicy projektu wzięli udział w szeregu przygotowań pedagogiczno-kulturowych, w tym w spotkaniach motywacyjnych oraz w zajęciach językowych i merytorycznych. 

Dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej, uczestnictwo w projekcie było bezpłatne, co umożliwiło pełny dostęp do oferowanych przez niego możliwości edukacyjnych i kulturowych. 

Termin wyjazdu:
30.10.-10.11.2023

14 dniowy – wyjazd (10 dni zajęć merytorycznych + 2 dni programu kulturowego + 2 dni podróży). Zajęcia odbywały się w języku angielskim.

Mobilność edukacyjna, trwająca 14 dni (w tym 10 dni zajęć merytorycznych i 2 dni zajęć kulturowych, oraz 2 dni podróży), koncentrowała się na tematyce bezpieczeństwa, z naciskiem na zachowanie w trakcie sytuacji krytycznych takich jak powodzie, burze czy trzęsienia ziemi. Uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę na temat procedur bezpieczeństwa obowiązujących we Włoszech, porównując je z tymi, które są stosowane w Polsce. Praca w międzynarodowych grupach umożliwiła opracowanie materiałów będących podsumowaniem zdobytej wiedzy. 

Mobilność

Program merytoryczny realizowany był przez 10 dni. Zajęcia prowadzone były w różnych formach – do zajęć stacjonarnych w szkole partnerskiej, warsztaty, przez wizyty i różnorodne spotkania, po zajęcia w terenie.  

W trakcie zajęć w szkole w Bearzi uczniowie uczestniczyli w prezentacjach i warsztatach dotyczących tworzenia oraz udostępniania stron internetowych w formie blogów. Interaktywne sesje grupowe, prowadzone w języku angielskim, obejmowały analizę materiałów zebranych podczas przygotowań i zajęć w trakcie mobilności, wybór estetycznego wyglądu bloga, tematu przewodniego oraz unikalnych elementów wyróżniających go. Uczniowie wspólnie także tłumaczyli teksty na język angielski. Podczas zajęć uczniowie zbierali także informacje związane z trzęsieniem ziemi, które miało miejsce w mieście Venzone. Uczestniczyli w wykładzie na temat sytuacji krytycznych i działań w przypadku trzęsienia ziemi. Odbywały się także zajęcia z języka włoskiego. W roli nauczycieli – włoscy uczniowie! To był wspaniały przykład połączenia nauki, integracji i dobrej zabawy!  

 

W regionie, w którym przebywali uczniowie, w trackie trwania mobilności, wprowadzono alert pogodowy, spowodowany obfitymi opadami. W związku z tym wiele instytucji, w tym szkoły, zostało zamkniętych. Dlatego program projektu ulegał delikatnym korektom. W hotelu, w którym mieszkali uczestnicy odbyło się spotkanie z przedstawicielami włoskiego Czerwonego Krzyża, którzy opowiedzieli o historii instytucji, o swoich celach, projektach oraz o tym, z czym jako instytucja się mierzą. 

 

Podczas zajęć terenowych uczniowie odbyli wizytę w Manzano, gdzie odwiedzono firmę Cluster FVG. Uczniowie dowiedzieli się z tej wizyty, jak ponownie wykorzystać rzeczy, które wcześniej traktowane były jako odpady. To niesamowite doświadczenie pokazało uczniom, jak ważne jest myślenie o środowisku i zrównoważonym rozwoju.  

W Cortello uczniowie wizytowali zakład Inocram S.R.L., który przekształca odpady drewniane i plastikowe w materiały budowlane, wykorzystywane do tworzenia tarasów, ławek, mebli ogrodowych, itp. Ta wizyta była niezwykle inspirująca.  

Wyjątkowe zajęcia terenowe miały także miejsce w Instytucie Oceanografii w Trieście. Wizyta ta skupiła się wokół tematów związanych z misją „Ryzyko katastrofy” oraz jak przygotować społeczność na takie zdarzenia. Uczniowie mieli również okazję uczestniczyć w zajęciach w regionalnym centrum ochrony cywilnej, gdzie wysłuchano wykładu o zadaniach i pracy Centrali, a uczniowie zapoznali się z pracą obsługujących numer alarmowy 112. Zobaczyli także miejską twierdzę w Palmanova, co okazało się fascynującym doświadczeniem z zakresu historii i strategii obronnych. Odwiedzili też firmę Mondialpol Vedetta 2, specjalizującą się w ochronie osób i mienia. To była świetna okazja do porównania tej pracy z działalnością podobnych firm w Polsce.  

 

Momentem oficjalnie zamykającym mobilność było wręczenie certyfikatów uczestnictwa, co było dla  wszystkich momentem pełnym dumy i wzruszenia.  

 

Efekty pracy projektowej uczniów można obejrzeć tutaj:

Safety studies
blog

Program Kulturowy

Mobilność we Włoszech to także realizacja programu kulturowego. Uczniowie brali udział w różnorodnych wizytach i działaniach, które znacząco przyczyniły się do zrozumienia historii, kultury i tematów związanych z bezpieczeństwem w regionie. Program kulturowy realizowany był  podczas weekendu, a także w czasie po zakończonych zajęciach.  

Uczniowie zwiedzili miasto Udine, które okazało się miejscem z niezwykłą historią. Odwiedzili tam m.in. Muzeum Etnograficzne. Odbyła się także wizyta w mieście Gorizia, którego historia i kultura są równie ciekawe. Dzięki temu uczniowie mogli docenić dziedzictwo tego regionu, a także to, jakie wyzwania stoją przed miastem, które leży na granicy dwóch państw. Wizyty w tych miejscach były pełne wartościowych doświadczeń edukacyjnych, które pomogły wzbogacić wiedzę na temat regionu Friuli-Venezia Giulia. Odbyła się także wizyta w mieście Triest. Poza zwiedzaniem miasta uczniowie udali się do Muzeum Nauki „Scientific Imaginary”. Była to wspaniałe połączenie edukacji i nauki przez doświadczenia i dobrą zabawę!  

Niezwykłe wrażanie zrobiła na uczniach Wenecja, trochę w tamtym czasie podtopiona, jednak wciąż niesamowicie piękna! W tych niecodziennych okolicznościach pogodowych, uczniowie mieli okazję do zgłębienia tematyki bezpieczeństwa w sytuacjach powodzi i sposobach radzenia sobie z nimi w tak wyjątkowym miejscu. Prócz najbardziej znanych miejsc tj. placu św. Marka i bazyliki, Scala Contarini del Bovolo (pięknej, okrągłej klatce schodowej starego pałacu), wielu mostów w tym Rialto, uczniowie odwiedzili wyspę Murano, znaną z charakterystycznych produktów ze szkła. Uczestnicy mieli także szansę zobaczyć, jak pięknie prezentuje się po zmroku La Serenissima. 

O poszczególnych zabytkach i miejscach w Wenecji, które zobaczyli uczniowie, przeczytajcie w relacji dostępnej pod tym linkiem:

https://www.facebook.com/projektyZSMT/posts/pfbid02bXgtScZhq93iLsDVFpZNdSEfPuizXiFTGeKdM1R3SA4BMyj3Uf289Yrg1yKgSnp5l 

 

Podczas pobytu we Włoszech uczestnicy nie tylko poszerzyli swoją wiedzę teoretyczną, ale również wzięli udział w programie kulturowym, który pozwolił im zgłębić historię i kulturę regionu. Ta mobilność edukacyjna stanowiła nie tylko możliwość rozwoju akademickiego, ale również szansę na budowanie relacji międzykulturowych i zrozumienie europejskiej współpracy edukacyjnej. 

Plakat
projektowy

Ulotka
projektowa

Broszura
projektowa

2 Grupowa mobilność edukacyjna uczniów

Informacje o projekcie

Informacje o rekrutacji

Termin wyjazdu:
05-18.05.2024

14 dniowy – wyjazd (10 dni zajęć merytorycznych + 2 dni programu kulturowego + 2 dni podróży). Zajęcia odbywały się w języku angielskim.

Mobilność edukacyjna, trwająca 14 dni (w tym 10 dni zajęć merytorycznych i 2 dni zajęć kulturowych, oraz 2 dni podróży), koncentrowała się na tematyce bezpieczeństwa, z naciskiem na zachowanie w trakcie sytuacji krytycznych takich jak powodzie, burze czy trzęsienia ziemi. Uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę na temat procedur bezpieczeństwa obowiązujących w Grecji, porównując je z tymi, które są stosowane w Polsce. Praca w międzynarodowych grupach umożliwiła opracowanie materiałów będących podsumowaniem zdobytej wiedzy. 

Mobilność

Druga mobilność w ramach budżetu 2023 z akredytacji Programu Erasmus+ zrealizowana została w Grecji w dniach 05-18.05.2024. Uczestniczyło w niej 20 uczniów oraz dwóch nauczycieli ZSM-T. Szkołą przyjmującą było General Liceum of Kato Milla. W ramach poszukiwań informacji dotyczących zasad bezpieczeństwa stosowanych w Grecji, młodzież uczestniczyła w spotkaniach z ekspertami w różnych instytucjach i organizacjach. Szczególnie ciekawe wizyty odbyły się na posterunku policji, straży pożarnej Larisie (gdzie uczniowie poznali nie tylko strażaków, ale również ich czworonożnego partnera, wilczura imieniem NEO), a w szkole przyjmującej zrealizowany został warsztat prowadzony przez osoby profesjonalnie uczące udzielania pierwszej pomocy. 

 

W rezultacie prac grup projektowych we Włoszech i Grecji powstały prezentacje i blog w j. polskim i angielskim poruszające problematykę związaną z coraz częściej nękającymi Europę Południową pożarami, występującymi również w Polsce powodziami, katastrofami w ruchu drogowym oraz dramatycznym losem emigrantów uciekających ze swoich krajów przed autorytarnymi reżimami.

Efekty pracy projektowej uczniów można obejrzeć tutaj:

Safety studies
blog

Program Kulturowy

Zajęcia projektowe trwały 10 dni po ok. 8 godzin, a weekend z grecką kulturą i historią obfitował w wiele ciekawych wydarzeń. Uczestnicy odwiedzili słynne Meteory, formacje skalne o przedziwnych kształtach mających nawet 600 m wysokości, na których znajdują się prawosławne klasztory. Uczniowie przyjrzeli się z bliska jednemu z nich: klasztorowi kobiecemu pod wezwaniem św. Szczepana, w którym mieszka 28 mniszek. Kolejnego dnia odbył się rejs na niewielką i uroczą wyspę Skiathos. Na pokładzie zorganizowany został kurs tradycyjnych greckich tańców, a na miejscu czekał uczestników spacer po cudownych uliczkach białego miasteczka oraz kąpiel na złocistej plaży.