Mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSM-T w Ostrowie – edycja 2

Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie zakończył kolejny projekt edukacyjny w ramach Erasmus+, edukacja szkolna. „Mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSM-T w Ostrowie – edycja 2” (numer projektu: 2022-1-PL01-KA122-SCH-000070358). Ten ambitny projekt, współfinansowany przez Unię Europejską na kwotę 54 244,00 EURO, otworzył przed uczestnikami drzwi do świata nowych możliwości i doświadczeń. W ramach projektu przeprowadzono dwa działania: 

  1. KRÓTKOTERMINOWA MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA UCZNIÓW
  2. KURSY I SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI

Partnerzy projektu

Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie

 

Szkoła ma bogatą historię. Placówka działa nieprzerwanie od 1945r. i obecnie tworzą ją: Szkoła Branżowa I Stopnia oraz oparte o innowację pedagogiczną Liceum Ogólnokształcące, które realizuje program Ministerstwa Obrony Narodowej o nazwie „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, będące jednocześnie beneficjentem projektu. Obecnie do placówki uczęszcza 370 uczniów. Liceum ogólnokształcące prowadzi nauczanie w 3 profilach: wojskowym, policyjnym oraz pożarniczo-ratowniczym

4th General Lyceum of Katerini 

 

 

To szkoła o jednej z najdłuższych tradycji w regionie, a jednocześnie jedna z najbardziej prestiżowych placówek edukacyjnych w tej części Grecji. Nastawiona jest na rozwój strategiczny i operacyjny, pozwalający na podnoszenie oferty edukacyjnej. Najważniejsze cele szkoły to. efektywna edukacja, umożliwiającą młodzieży kontynuowanie kształcenia na poziomie wyższym, a także budowanie i wzmacnianie wśród młodych ludzi postaw zaangażowania.

Cele projektu

  • U M I Ę D Z Y N A R O D O W I E N I E – wzmocnienie współpracy ze szkołą partnerską oraz budowanie europejskiego wymiaru nauczania.

  • K O M P E T E N C J E – podniesienie poziomu kluczowych kompetencji z zakresu edukacji ogólnej, językowych, kulturowych i społecznych oraz z zakresu przedsiębiorczości, poszerzenie horyzontów, zyskanie większej swobody i otwartości.

  • U M I E J Ę T N O Ś C I – nabycie poszukiwanych umiejętności cyfrowych, w tym z zakresu marketingu., wykorzystywania portali społecznościowych do działań promocyjnych, wprowadzenie do edukacji nowych narzędzi cyfrowych urozmaicających naukę, w tym np. Pintrest, Modle, Canva, Quizlet.

  • P R O M O C J A  I   U P O W S Z E C H N I A N I E – promowanie programów Erasmus + i ich priorytetów w społeczności szkolnej, umiejętność korzystania ze skutecznych narzędzi upowszechniających i promujących międzynarodową mobilność.

Etapy projektu

Planowanie

Pozyskanie partnera w projekcie > Opracowanie wniosku > Wypracowanie programów nauczania oraz narzędzi edukacyjnych

Przygotowanie

Utworzenie zespołu projektowego > Organizacja kampanii informacyjnej > Rekrutacja do projektu > Organizacja kursu przygotowawczego do mobilności > Przygotowanie organizacyjne, logistyczne i strategiczne

Mobilność

Realizacja programu merytorycznego > Monitorowanie efektów kształcenia i stopnia osiągnięcia planowanych rezultatów > Współpraca ze szkołą przyjmującą > Międzynarodowa współpraca nad rezultatami materialnymi > Realizacja programu kulturowego oraz zajęć terenowych oraz warsztatów

Ewaluacja

Badanie wpływu projektu na młodzież > Ocena rezultatów materialnych w projekcie i upowszechnianie > Ocena aspektów zarządzania i monitoringu w projekcie > Raportowanie

Krótkoterminowa mobilność edukacyjna uczniów

Uczestnicy projektu

Wśród uczestników znalazło się 26 uczniów, którzy mieli okazję rozwijać swoje umiejętności językowe, kulturowe, społeczne oraz przedsiębiorcze w środowisku międzynarodowym. Uczniom podczas mobilności w Grecji towarzyszyło trzech nauczycieli – opiekunów.

Rekrutacja uczniów została przeprowadzona zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji. Za przeprowadzenie rekrutacji odpowiedzialna była komisja rekrutacyjna. Dokumenty i regulaminy umieszczone były na stronie szkoły i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Przy rekrutacji wyznaczyliśmy następujące kryteria oceny merytorycznej:

Kryterium I – Średnia ocen za ostatni zakończony semestr nauki. 

Kryterium II – Średnią ocen z języka angielskiego za ostatni semestr nauki.

Kryterium III – Ocena z zachowania za ostatni semestr nauki. 

Kryterium IV – Kryterium zmniejszonych szans (zła sytuacja ekon., niepełna rodzina, rodzina wielodzietna, niepełnosprawność).

Kryterium V – Aktywna postawa w życiu szkolnym (osiągnięcia, udział w olimpiadach, konkursach, zawodach sport., reprezentowania szkoły na zewnątrz). 

 

Przed wyjazdem uczestnicy projektu wzięli udział w szeregu przygotowań pedagogiczno-kulturowych, w tym w spotkaniach motywacyjnych oraz w zajęciach językowych i merytorycznych. 

Termin wyjazdu:
17.04.-28.04.2023

14 dniowy – wyjazd (10 dni zajęć merytorycznych + 2 dni programu kulturowego + 2 dni podróży). Zajęcia odbywały się w języku angielskim.

Podczas 14-dniowego wyjazdu do Grecji uczniowie  mieli szansę na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zajęcia odbywały się w języku angielskim, a tematyka projektu skupiała się na przedsiębiorczości w świecie cyfrowym. Uczestnicy opracowywali strony internetowe i portale facebookowe, analizując jak dany produkt czy usługa mogłaby się sprzedawać na różnych rynkach europejskich. 

Mobilność

Podczas 14-dniowego wyjazdu do Grecji uczniowie mieli szansę na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. Zajęcia odbywały się w języku angielskim, a tematyka projektu skupiała się na przedsiębiorczości w świecie cyfrowym. Uczestnicy opracowywali strony internetowe i portale facebookowe, analizując jak dany produkt czy usługa mogłaby się sprzedawać na różnych rynkach europejskich.

 

Podczas mobilności uczestnicy mieli możliwość pogłębienia swojej wiedzy i umiejętności w różnych aspektach przedsiębiorczości i marketingu cyfrowego. W ramach zajęć stacjonarnych, uczestniczyli w wykładzie na temat prowadzenia działalności gospodarczej, co stanowiło solidne wprowadzenie do tworzenia biznesplanu. Pracując w zespołach zadaniowych, uczestnicy opracowywali elementy biznesplanu, wykorzystując narzędzia cyfrowe. Dyskusje koncentrowały się na wpływie przedsiębiorców na rozwój regionalny w Polsce i Grecji, co uzupełniono o analizę SWOT. Odbyły się także zajęcia wprowadzające w tematykę strategii marketingowej. Uczniowie poznali takie pojęcia jak: grupa docelowa, kluczowe przekazy, misja i USP. Zajęcia z WordPressa pozwoliły na praktyczne wykorzystanie narzędzi cyfrowych do tworzenia stron internetowych, podczas gdy szkolenie z CANVA umożliwiło tworzenie profesjonalnych grafik. Praca nad zadaniem projektowym skupiała się również na opracowaniu planu promocji hotelu. Uczestnicy podczas wyjść terenowych gromadzili materiały, które następnie wykorzystali do tworzenia materiałów promocyjnych. Dyskusje na temat mediów społecznościowych, ich szans i zagrożeń w kontekście biznesowym, pozwoliły uczestnikom na głębsze zrozumienie dynamicznego świata cyfrowego marketingu. Uczniowie przygotowywali wpisy na stronę internetową, fanpage na Facebooku i inne materiały w języku angielskim oraz polskim. Wszystkie prace zostały zaprezentowane podczas uroczystej gali w szkole partnerskiej i ocenione przez mentorów. Mobilność zakończyła się wręczeniem certyfikatów uczestnictwa, co stanowiło potwierdzenie ciężkiej pracy i zaangażowania uczniów oraz osiągniętych przez nich sukcesów edukacyjnych i praktycznych w zakresie przedsiębiorczości i marketingu cyfrowego.

Program Kulturowy

Projekt nie ograniczał się tylko do edukacji. Uczniowie zwiedzili okolicę, w której mieszkali podczas trwania mobilności – piękne nadmorskie miasteczko Platamonas. Poznali styl życia Greków, architekturę miasta, lokalne biznesy. Uczniowie wzięli udział m.in. w grze miejskiej, podczas której mieli okazję porozmawiać z napotkanymi Grekami, szlifując język angielski i uczyć się różnorodnych greckich nazw. Uczestnicy mili okazję także doświadczyć greckiej kultury – wzięli udział w kursie tańca greckiego. Ponadto spacerowali w kanionie ENIPEAS, zwiedzili zamek PLATAMON. Niezapomnianą wycieczką na pewno nazwać można tą do kompleksu monastyrów (greckich klasztorów)- Meteory. Zabytek ten został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Młodzież zwiedziała także stary PANTALEIMON – niewielką miejscowość położoną w górach, na wschodnim zboczu masywu Olimp. Patronem tej mieściny jest Św. Pantaleon – wczesnochrześcijański męczennik i jeden z ważniejszych świętych kościoła grekokatolickiego. Jest on uznawany za patrona lekarzy, pielęgniarek i osób samotnych. Uczestnicy mieli także szansę poznać wyspiarską stronę Grecji. Udali się na rejs na jedną z wysp archipelagu Sporad Północnych – Skiathos. Znaleźli tam czas na aktywności sportowe, integracyjne, a nawet na opalanie. 

 

W ramach programu kulturowo – edukacyjnego uczniowie odwiedzili także drugie pod względem wielkości miasto w Grecji – Saloniki. Program kulturowy umożliwił uczestnikom nie tylko naukę, ale i czerpanie radości z odkrywania nowych miejsc. Program kulturowy umożliwił uczestnikom nie tylko naukę, ale i czerpanie radości z odkrywania nowych miejsc. 

Kursy i szkolenia dla nauczycieli

Termin wyjazdu:
22.04.-30.04.2023

9-dniowy kurs zawodow, z czego 2 dni przeznaczono na podróż.

W ramach projektu „Mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSM-T w Ostrowie – edycja 2”, dwóch członków kadry pedagogicznej Zespołu Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie miało okazję uczestniczyć w 9-dniowym kursie zawodowym, z czego 2 dni przeznaczono na podróż. Kurs skupiał się na realizacji zarówno formalnych, jak i nieformalnych działań szkoleniowych, które odbywały się w szkole partnerskiej we współpracy z kadrą grecką. Program obejmował zajęcia i warsztaty terenowe, a także spotkania z ekspertami.

Cel Szkolenia 

Głównym celem szkolenia było zapewnienie nauczycielom możliwości rozwoju zawodowego oraz zdobycia nowych umiejętności, które mogą być wykorzystane w praktyce edukacyjnej. Szczególny nacisk położono na wykorzystanie cyfrowych narzędzi wspierających proces edukacji, co jest kluczowe w coraz bardziej cyfryzowanym świecie edukacji. 

 

Tematyka i Metodyka

Program szkoleniowy obejmował tematykę związaną z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi edukacyjnych stosowanych w Grecji. Szczególną uwagę poświęcono narzędziom do nauki języków obcych oraz korzystaniu z otwartych zasobów edukacyjnych dostępnych w Internecie. Zajęcia prowadzone były przez doświadczonych pedagogów ze szkoły partnerskiej, co zapewniło wysoki poziom merytoryczny. 

 

Przygotowanie i Rezultaty

Przed wyjazdem nauczyciele brali udział w przygotowaniach, które obejmowały zajęcia językowe, kulturowe oraz organizacyjne. Rezultatem uczestnictwa w projekcie  jest  scenariusz lekcji z wybranego przedmiotu z wykorzystaniem narzędzi online oraz prezentacja poświęcona poznanym technologiom i dobrym praktykom. 

 

Podsumowanie i Wdrożenie

Po zakończeniu kursu, nauczyciele opracowali raport oraz rekomendacje wdrożeniowe. Raport ten zawierał podsumowanie wyjazdu oraz propozycje, jak włączyć zdobytą wiedzę i doświadczenia do codziennej działalności szkoły, a także jak upowszechniać dobre praktyki. 

 

Wnioski i Perspektywy 

Udział w kursie był dla nauczycieli nie tylko okazją do rozwoju zawodowego, ale również do wymiany doświadczeń z kolegami z innych krajów. Zdobytą wiedzę i umiejętności można teraz wykorzystać do wzbogacenia procesu nauczania w ZSM-T w Ostrowie, co przyczyni się do zwiększenia jakości kształcenia oraz otworzenia na nowe, innowacyjne metody nauczania. 

 

Podsumowanie 

Kursy i szkolenia dla nauczycieli okazały się być ważnym elementem projektu, przyczyniając się do rozwoju kompetencji cyfrowych, pedagogicznych i językowych kadry, co bezpośrednio wpływa na jakość kształcenia w Zespole Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie.

Scenariusz lekcji

Ulotka o szkole

Wzmacnianie Edukacji

Projekt „Mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSM-T w Ostrowie – edycja 2” to przykład jak programy Erasmus+ mogą wzmocnić edukację, otwierając uczniów i nauczycieli na nowe doświadczenia i umiejętności. To nie tylko nauka, ale i rozwój osobisty, społeczny i kulturowy, który pozostanie z uczestnikami na długo po powrocie do domu. 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną broszurą projektową oraz wypracowanymi rezultatami materialnymi, aby dowiedzieć się więcej o naszych doświadczeniach i wynikach. 

Relacje dostępne na projektowym profilu szkoły na Facebook :  


https://www.facebook.com/projektyZSMT

Business studies
blog

Business studies
Facebook fanpage

Plakat
projektowy

Ulotka
projektowa

Broszura
projektowa